Dinsdag 17-4 - Reisverslag uit St. Marys, Canada van Mandy Achterberg - WaarBenJij.nu Dinsdag 17-4 - Reisverslag uit St. Marys, Canada van Mandy Achterberg - WaarBenJij.nu

Dinsdag 17-4

Door: mandyvanachterberg

Blijf op de hoogte en volg Mandy

17 April 2012 | Canada, St. Marys

Vandaag was de laatste dag da ik de kaljfes moest melk geven. Dus ik moes weer om 6 uur beginnen. Ik dacht da et wel sneller zou gaan met melk geven want de stierkalfjes waren weg. Mar da viel tegen. Er had een koe gekalft en het was een vaarskalfje. Dus die moest biest hebben. Gelukkig dronk ie goed. Mar da duurt altijd zo lang voor ze de speenemmer leeg hebben. Dus ik liep achter op schema. En toen waren er nog meer zieke kaljfes die nie wouden drinken. Na et melkgeven heb ik de kalfjes eten en water gegeven. Ook hebben we zaagsel in de hutjes gedaan. Cees zei da er te weinig zaagsel in zat de vorige dag. Dus dit keer deed Murrie de hutjes strooien en reed ik op de skitstier. Om half 9 waren we daarmee klaar en ben ik een koe gaan melken. Die moest eerst omhoog gelift worden met de heupklem. Want hij wou nie op staan. Toen heb ik de melkstal gescrapt en schoongespoten met de brandweerslang. Ik had poepsamples van de kalfjes gevangen en aan de veearts gegeven. Om te onderzoeken waar de schijt vandaan komt. Ik heb ook nog een paar kalfjes met vitamine gespoten. En een kalf met antibiotica en nog iets anders, omdat die al een paar dagen nie wou drinken. Toen ben ik gaan ontbijten. De veearts zat ook aan de koffie tafel. Da was om te bespreken over hoe ze die bacterie kunnen onderdrukken. Na et ontbijt kon ik even blijven zitten. Ik ben om half 1 weer begonnen want ik had nog best veel te doen. Ik heb de speenemmers uit elkaar gehaald en helemaal schoongemaakt. Die waren echt heel vies. Da was al een lange tijd nie meer schoon gemaakt. Da is ook al een punt waarop ze kunnen verbeteren om de schijt te onderdrukken. Daarna heb ik de zieke kalfjes Electroliet gegeven. Daar krijgen ze veel energie van en helpt tegen uitdroging. De koe ik die moes melken stond toevallig dus heb ik da ook effe gauw gedaan. Toen heb ik de heiferbarn gedaan. En toen was ik nog mar net op tijd weer klaar om de kalfjes weer melk te geven. Daar was ik ook weer best lang mee bezig. Want bij de kalfjes onder de 2 weken moest Halocur in de melk. Da is preventief om de schijt te voorkomen. Mar helpt ook bij de zieke kalfjes om te genezen. Ze krijgen da 7 dagen vanaf dag 2 na de geboorte. Dus er moes ook een streepje op het hok. Anders is het nie bij te houden. Daarna heb ik de Milkshuttle weer netjes geclaint. Toen heb ik nog de geboortedatum van de newborn kalfjes op de hokjes geschreven. En toen ben ik naar binnen gegaan. Er was niemand binnen dus ik heb gewacht met eten. En alvast gedouchd. Ik dacht da ik klaar was mar toen moes ik Cees nog naar et land brengen omdat er een trekker naar huis moes komen omdat we die morgen nodig hadden. En toen was et ondertussen weer 9 uur voor we aten. Een druk dagje dus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, St. Marys

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

17 Mei 2012

13 t/m 17 mei

14 Mei 2012

Zaterdag 12-5

10 Mei 2012

Toronto

07 Mei 2012

Week van 30-4 13-5

30 April 2012

de week van 23-4 tot 29-4
Mandy

Actief sinds 18 Maart 2012
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 33701

Voorgaande reizen:

29 Juni 2015 - 07 Augustus 2015

Stage Zweden

13 Maart 2012 - 16 Mei 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: